Popačena realnost #WIWT

Pred časom je kar nekaj hrvaških medijev objavilo novico, da sta Instagram in zaznamka #wiwt (what I wear today) pomembna ‘krivca’ za fenomen kupovanja novih oblačil in vračanje teh nazaj v trgovino. Vse več ljudi namreč kupi oblačila in modne dodatke zgolj za enodnevno uporabo (največkrat z namenom fotografiranja za objavo na Instagramu), ki se konča z vračilom denarja kupcu, ko ta nakup vrne na prodajno mesto. Novico o danes vsesplošni potrebi, da se je na prej omenjenem družabnem omrežju povsem normalno vsakodnevno postavljati z novimi oblačili, ki v resnici niso naša, je v času dnevnih poročil objavila celo ena od večjih komercialnih televizij.

Vir: Instagram
Vir: Instagram

Akterji nove zgodbe #wiwt  so v potrošniških pravicah prepoznali vrzel, ki jo spretno obračajo sebi v prid, saj jim ta omogoča nakup oblačil in modnih dodatkov, ki jih lahko naslednji dan brez potrebne razlage prinesejo nazaj v trgovino, ta pa jim nato vrne denar. Čeprav je večini trgovcev jasno, da z oblačili ni ničesar narobe in da so jih stranke nosile za potrebe fotografiranja, so zaradi vse večje konkurence na tržišču prisiljeni ugoditi  novim muham kupcev. V hrvaških trgovinah kupcem oblačil v primeru vračila teh vrnejo denar. V Sloveniji je to mogoče zgolj v Zari, trgovini Hofer in Lidl, ter v večini spletnih prodajaln, medtem ko ostala prodajna mesta in veleblagovnice omogočajo dobropis ali zamenjavo artiklov.

Vir: Instagram
Vir: Instagram

Enodnevni nakup oblačil je vsakodnevna praksa tudi v Sloveniji, in to že nekaj časa. Nakupovanje in vračanje oblačil sta svoj zalet začela pred leti, ko so kupci ugotovili, da se je mogoče vsak konec tedna v javnosti pojaviti z novimi oblačili, ki jih potem zaradi takšnega ali drugačnega ‘opravičila’ brez izjeme vrneš v trgovino. Obstajale so prave razprave na temo, kako skriti etiketo med nošenjem, kako odstraniti madeže od pudra, kako se znebiti neprijetnega vonja … In ko so kupci odkrili skrivnost pihanja madežev z oblačil, za katerega v čistilnici porabiš dobro minuto in le nekaj evrov, je vsak ponedeljek zjutraj pred blagajnami stala četica deklet, ki jim v petek kupljena oblačila kar naenkrat niso več odgovarjala.

Vir: Instagram
Vir: Instagram

Na tem mestu ne bom opravičevala niti potrošnikov niti nezadovoljnih trgovcev, se pa sprašujem, zakaj je do takšnega odklona od realnosti pravzaprav prišlo. O vračanju oblačil v trgovino sem spregovorila z dvema uporabnicama zaznamka #wiwt. Prva svoje ‘nakupe’ opravičuje z nerazumevajočimi trgovci. Kot fotografinja, ki bi si želela zgraditi dober portfolio, nima enakih možnosti kot fotografi, ki že sodelujejo s stilisti. Oblačil ji v trgovinah ne želijo izposoditi, oziroma izposojo zaračunajo s 30 % odstotki vrednosti oblačila. Druga to počne iz poslovnih vzgibov, saj meni, da ima z vsako novo objavo na Instagramu več možnosti, da jo ostale blagovne znamke povabijo k sodelovanju. Prizna, da si plačana sodelovanja z različnimi blagovnimi znamkami tudi preprosto izmisli, saj tako deluje bolj pomembna v očeh potencialnih naročnikov. Spet tretja to počne zato, ker to počno vsi, tudi vplivneži, mi zaupa. Izjavo podpre z dejstvi, da je vse več objav vplivnežev na Instagramu čisto pri koncu označeno z oznako #ad, kar pomeni, da je objava plačana, oziroma lastnik profila oblačila in modne dodatke reklamira  v zameno za ta ista oblačila.

Vir: Instagram
Vir: Instagram

Osebno proti takšnemu oglaševanju nimam ničesar, je pa res, da obsesivno sledenje zaznamki #wiwt (največkrat pri mlajših uporabnicah Instagrama) lahko vodi v nezdravo tekmovalnost ali celo nevoščljivost in razsodnost ter razumno konzumiranje modnih trendov se sprevrže v neresnično življenje, ki ga je mogoče živeti zgolj na družabnih omrežjih. Po zadnjih podatkih je razkazovanje materialnih dobrin postal uraden hobi ali celo poklic vse več mladih. Potreba ustvariti boljšo sliko o sebi in svojem življenju pa je med uporabniki tako splošno sprejeta, da v pristnost fotografij težko še kdo verjame.. Si predstavljate, da se danes počitniške destinacije izbirajo po kriteriju, kje posneti lepšo fotografijo, ki bo na Instagramu požela več všečkov? Nerazumljivo!

Vir: Instagram

In ko se boste naslednjič spraševale, ali ste kupile oblačilo, ki je vikend že preživelo v Portopiccolu, se potolažite, da je bila ‘izposojena’ obleka le kaplja v morje, ki hrani človeško nečimrnost, potrebo po razkazovanju in tekmovanju, česar del vi gotovo niste.

Deli s prijatelji

1 Komentar

  1. Bravo Petra!!

Komentiraj

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Naroči se na naš YT kanal
Holler Box