Je moda lahko zelena in hkrati pravična do vseh vpletenih?

Veliko razprav je bilo že zapisanih na temo, kdaj moda postane zelena in kdaj ne. Pogovarjali smo se o tem, ali so trajnostni pristopi megalomanskih oblačilnih konglomeratov nekaj, kar velja za dober zelen pristop ali zgolj napor, da se okoli posameznih blagovnih znamk oblikuje ‘zeleno’ vzdušje, kljub temu, da je njihovo obnašanje na vseh ostalih področjih nevzdržno. Razpravljali smo tudi o tem, ali so bolj zelene mešanice ekoloških naravnih materialov ali  mono trajnostni materiali, ki jih je mogoče znova uporabiti za izdelavo oblačil. Prišli smo tudi do zaključka, da je moda zelo, zelo težko zelena, vse dokler se kolesje, ki spodbuja nakupovanje novih oblačil, vrti v enakem tempu, kot smo ga vajeni. In verjemite mi, to se ne bo ustavilo, vse dokler bomo ljudje oblačila dojemali kot statusni simbol, kot sredstvo, s katerim javnosti sporočamo, v kaj in v koga verjamemo, vse dokler z njimi ‘krasimo’ naše telo in vse dokler bodo oblikovalci (tudi tisti, ki imajo pred svojim nazivom priponko ekološko) na leto vsaj dvakrat na tržišče pošiljali nove kreacije, barve in materiale.

Vir: Pinterest
Vir: Pinterest

Sama sem mnenja, da moda ni in ne more biti zelena. Takoj ko pa na modo nehamo gledati z zgoraj omenjenih stališč, ne moremo več govoriti o modi. Pozabimo lahko tudi na besedi stil in trend. Oblačilo kar naenkrat postane primarna dobrina, ki poleg tega, da nas zakrije in varuje pred zunajimi dejavniki okolja, nima več nobene druge funkcije. Modna industrija (sem štejem tudi  medije, vplivneže in družabna omrežja), kot jo poznamo že desetletja, temelji na kulturi potrošništva, ki nas v imenu nešteto estetskih zgodb  nagovarja zgolj k enemu samemu činu, k nakupu. Nakup majice doprinese v blagajno vseh vpletenih. In če se le peščica njih namesto v svilenih rjuhah valja v denarju, večina komaj zasluži za dnevni obrok. Računica je sila preprosta: Če majice ne bomo kupili, bo miza ostala prazna. Več majic bo prodanih, večji kos kruha si bo lahko za večerjo odrezala izmozgana šivilja iz Bangladeša. Se še spomnite, kaj se je zgodilo s proizvajalci bombaža, tkalnicami in šiviljami, ko je v začetku letošnjega leta svet obstal. Ko smo prenehali s kupovanjem oblačil, so se ustavila tudi njihova življenja.

Vir: Pinterest
Vir: Pinterest

Sodobna moda kupce nenehno spodbuja k nakupu. Zelenemu, malo manj zelenemu ali tistemu, o katerem danes raje molčimo, impulznemu. Če je slednji še do nedavnega veljal za dobro psihoterapijo, je danes ob vedno bolj religioznem zelenem pogledu na svet nekaj sramotnega, nizkotnega. Že imate novo obleko iz ekološko pridelanega bombaža? Kaj pa krilo oblikovalke, ki je za njegovo izdelavo uporabila poliester, narejen iz v oceane odvrženih plastenk?  Ne smete pozabiti niti na majico, ki nosi res svež napis, da rešujemo planet Zemljo, in pa seveda na par sandalov, ki so bili izdelani v okviru pravične trgovine. In da ne bo pomote, vse to bomo morali ponoviti takoj, ko se bodo zamenjali letni časi.

Vir: Pinterest
Vir: Pinterest

Moda je nečimerna, tudi tista ‘zelena’. Ste mogoče kdaj slišale za oblikovalca, ki bi mu planet Zemlja pomenil toliko, da bi pozval vse svoje kupce, da je od danes naprej povsem dovolj in še kako zeleno, če kupijo zgolj eno samo majico in dokler ta ne razpade, jim v njegovo prodajalno oblačil ni potrebno več vstopiti. Sam bo od sedaj naprejt meditiral, saj oblikovanje pomladno poletnih kolekcij za naslednjih nekaj let nima smisla. Njegova oblačila so namreč kavlitetna in ob pravi negi lahko zdržijo tudi deset let in več. In če bi ob tem po najbolj zelenem scenariju za izdelavo oblačil od jutri dalje začeli uporabljati zgolj reciklirane materiale in tiste naravne, pridobljene po najvišjih ekoloških standardih,  bi ob trenutnem pogledu človeštva na oblačila, težko spremenili količino zavrženih oblačil. Smetišča bi bila enako prenapolnjena z zgolj enkrat oblečenimi majicami, hlačami in čevlji. Res da bi bil ob tem bolj poln tisti del, ki dovoljuje odlaganje razgradljivih snovi a tudi ta ne razpadejo z danes na jutri. Prav tako bi Planetu odškrnili enako količino vode (za izdelavo ene same majice naj bi se uporabilo približno 2649 litrov vode). Če bi želeli Planetu res dobro, bi morali modi odvzeti vse njene čare in pravice, ter nakup oblačil omejiti zgolj na nekaj najbolj nujnih kosov. Pa smo res pripravljeni na to? Modna gotovo ni!

Vir: Pinterest
Vir: Pinterest

Raziskovanja so pokazala, da bi se onesnaževanje z oblačili zmanjšalo za vsaj 24 odstotkov, če bi posameznemu kosu podaljšali življenjsko dobo za dve leti. Hitri modi, ki se zadnja leta s številnimi trajnostnimi kolekcijami trudi, da bi vstopila na vedno bolj popularen ekološko obarvan vlak, se napoveduje, da bo povsem onemogla čez približno deset let. Predvsem mladi naj bi bili vedno bolj nagnjeni k temu, da naj bi oblačila kupovali v vintidž trgovinah ali prodajalnah iz druge roke. Prvič ta oblačila naj bi bila narejena bolj kvalitetno, drugič ta oblačila naj bi bila ta hip bolj moderna in tretjič v tovrstnih trgovinah je moč kupiti oblačila in modne dodatke prestižnih blagovnih znamk po bolj ugodnih cenah. Pa smo spet na začetku, še posebaj če gledamo na vintidž modo s stališča zadnjih dveh postavk. Oblačila še vedno kupujem zgolj zato ker so ta trendovska in igrajo v naših oblačilnih kombinacijah statusni simbol. Čez leto dni bo večji del ljudi ta oblačila bodisi odložili v kot omare ali na smetišče, saj bo moda skupaj z mediji in vplivneži z novo sezono tako kot do sedaj, zažvižgala novo modno himno.

Vir: Pinterest
Vir: Pinterest

Sama menim, da je moda lahko samo bolj prijazna živalim. bolj prijazna planetu, bolj prijazna potrošnikom in bolj prijazna delavcem. Največkrat vsakemu segmentu posebaj, zelo težko vsem skupaj hkrati. Težko si namreč predstavljam kakšne bodo ekonomske in socialne posledice tistih najbolj ranljivih skupin v tej panogi, če se modna industrija ob prepostavki, da ljudje enostavno zmanjšamo nakupe oblačila, ustavi ali zmanjša? Lokalna proizvodnja oblačil in modnih dodatkov iz ekoloških materialov je načelom dražja in potrošnikom ne tako prijazna. In prav je tako, nekdo mora postaviti kruh in pršut tudi na mizo slovenskih šivilij. In čeprav je zgodba povsem verodostojna bom težko prepričala povprečnega kupca, da je bolje vložiti nekaj denarja v dober, kvaliteten kos, ki stane enako kot 50 majic, ki bi jih lahko za isti denar kupil v eni od nizkocenovnih trgovin. Ta mi največkrat odgovori, da si za ta denar lahko kupi pet majic in dvoje hlač, medtem ko bo preostanek denarja porabil za potovanje ali dobro večerjo. 

Vir: Pinterest
Vir: Pinterest

In vse dokler bodo o zeleni modi razpravljali vplivneži ali modnih časopisi, ki vas istočasno prepričujejo/prepričujemo o nakupu bodisi nove vintidž jakne ali tiste trajnostne iz Zare, se mi zdi njihovo/naše razpravljanje zgolj modna muha, ekomanipulacija, s katero željio/želimo ustvariti percepcijo o lastni ekološki odgovornosti.

Petra Windschnurer
Petra Windschnurer

Že kot deklica sem razvila ljubezen do estetike oblačenja. Ne bom se zlagala, če rečem, da mi je bila položena v zibko. Danes delujem kot modna urednica revije Elle in gostojuča piska za najbolj bleščečo spletno stran na svetu, Glitter. Z veseljem bom z vami delila mnenja in dejstva.

2 komentarja
  1. Zelo zanimivo razmišljanje. Mi je všeč. Tu gre za kapitalizem v katerem živimo in novih ” zelenih ” trendih , ki so ternutno zelo in. Pozabljamo pa na kulturo nakupovanja, oblačenja in tudi ravnanja s oblačili…to pa je odvisno od družbe v kateri živimo in seveda od nas samih.Še dobro , da imamo modo , da nas s svojimi barvami in kreacijami polepša !

  2. Tudi kosi za 100EUR plus niso več kvalitetni, tako, da je že kar težko kupit nekaj kvalitetnega za normalno ceno in to nosit par let.

Komentiraj

Vaš email naslov ne bo objavljen.